Äta bör man, annars dör man

Här följer två stycken egenkomponerade recept.
Mycket oprecisa.



Lax och spenatpaj

Pajskal
-3dl vetemjöl
-125g smör/margarin
-2msk vatten

Blanda vetemjöl och smör smuligt.
Häll i vattnet. Knåda.
Pressa ut i pajformen, eller som i mitt fall,
låt någon annan göra det om du har dåligt
med tålamod och är sur för att du är hungrig.
Lägg in i kyllskåpet ca 15-30 minuter.
Eller återigen, så länge ditt tålamod tillåter.
Nagga med gaffel. Grädda ca 10min på ca 200grader

Fyllning
3st laxfiléer
Fetaost
svarta oliver
Hackad spenat (fryst går alldeles utmärkt)
Creméfresch
3 ägg
salt, peppar, andra trevliga kryddor

Dela laxen i bitar, stek lite lätt.
Lägg i den frysta spenaten i stekpannan
och tina den med laxen. Spenat efter smak
men kanske ca 300g. Krydda lite.  
Blanda med valfri mängd oliver och fetaost.
Är även gott med lite tomat i kanske?
Lägg upp i pajformen.

Blanda ägg och cremefresch (eller hur fan stavas det? haha!)
Häll över laxblandningen. "dra isär" laxblandningen lite
så att geggan lättare åker ner.

Tillaga i ugn ca 35-40 minuter på 200grader.

Det roliga med paj är att man typ kan ha skåprensardag och slänga i vad man vill! :D
Jag brukar dock alltid göra för stor fyllning...







Kycklingklubbor med potatisröra

Skala potatis, skär i bitar (ca 4delar per potatis)
Koka några minuter så att dom blir mjuka.
Skär paprika (jag änvände röd och grön)
lägg i en långpanna tillsammans med oliver och olivolja.
Lägg ett kilo kycklingben en långpannan (OBS, tinade hehe).
Pressa över vitlök, ca 3 klyftor.
Krydda med salt, peppar, fransk örtblandning, lite chilli
Jag tog mycket örtkryddor, ty det gillar jag.

Sätt in i ugn i ca 35 minuter på 225grader.
Häll efter halva tiden på krossade tomater (500gram)
och en matlagningsgrädde (2,5dl).
Vänd på kycklingklubborna och rör runt i den andra röran. 

Sätt in i ugnen igen och kör klart tiden. Eller ta ut det
när det ser färdigt och gott ut.


Kommentarer
Postat av: Marlene

Mmm, den där pajen såg god ut (det andra med ;)), så den ska jag nog testa att göra! Har kommit på att spenat är jättegott :)

2009-11-26 @ 23:22:41
Postat av: Lina

mums fillibabba vilken fyllig paj!

2009-11-27 @ 21:38:50
URL: http://linaskriver.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0